Vem ska stoppa Lionel Messi?

Publicerad 2013-01-08 13:35:00 i Priser och utmärkelser,

Efter att igår kväll ha blivit utsedd till världens bästa fotbollsspelare för fjärde året i rad, kan jag inte annat än ställa mig frågan vem som ska stoppa honom det kommande året. Finns det någon som är kapabel att utmana honom på allvar?

Det som jag tycker är bäst med att Lionel Messi vann ballon d’Or, priset som världens bästa fotbollsspelare, igår är att den som är bäst vann. Det var likadant på den svenska fotbollsgalan. Zlatan Ibrahimovic vann eftersom han är odiskutabelt Sveriges bästa fotbollsspelare. Annars känns det som att det är lätt att ge priset till någon annan eftersom Messi redan hade vunnit priset tre år i rad och Zlatan hade vunnit den svenska guldbollen sex gånger tidigare. Cristiano Ronaldo har blivit tvåa i omröstningarna som världens bästa fotbollsspelare fyra av de sex senaste åren. Men det vore ändå fel att ge honom priset för just den anledningen. Är man näst bäst så är man. Det vore också fel att ge svenska guldbollen till Olof Mellberg som gjort hur mycket bra saker som helst för det svenska landslaget och sina klubblag när han nu ska sluta i landslaget. Så länge kriteriet är att den bästa fotbollsspelaren ska få priset så kommer nog Ronaldo och Mellberg gå tomhänta i några år till.

Cristiano Ronaldo är en van tvåa när det kommer till Ballon d'Or. Ska han eller någon annan kunna utmana Messi på allvar nästa Fifa-gala? By Addesolen (Own work) (CC0)

Även om publiken tröttnar på att se samma pristagare hela tiden så tycker jag att det är odiskutabelt att inte ge de här priserna till Messi respektive Zlatan. Frågan är hur någon ska kunna vinna något av priserna de kommande åren. Ronaldo är bra. Väldigt bra. Men Messi är bättre och det spelar ingen roll att Barca inte vann några stora titlar. Messi är fortfarande en bättre spelare. Och som det ser ut nu så kommer han abonnera på ballon d’Or i ett par år till. Det enda hinder som jag ser är om han skulle bli skadad en längre tid. Och Messi är ju inte den som brukar missa matcher på grund av skador trots all stryk han får på planen.

I Sverige kanske det är lite mer öppet i och med att Zlatan inte kan vara bäst tills han går med rullator och dropp. Men en eller två guldbollar till borde han kunna hämta hem utan att anstränga sig mer än vanligt.

Det kan tyckas tråkigt att fotbollen ska domineras av vissa spelare eller lag men i omgångar så kan det vara riktigt jämnt också. Men vad det gäller Messi så börjar jag anse honom som en kandidat till världens bästa genom tiderna. Men jag tror nog att han måste vinna VM med Argentina innan han kommer konkurrera med Pelé och Maradona på allvar.

Här kan du se bilder på Messi och andra pristagare från galan.

//Billy Hammer

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Namn: Billy Hammer Ålder: 19 år Bor: Pålsboda Gör: Går i trean på medieprogrammet på Virginska skolan och spelar innebandy i Ekeby IF. Jag ser på fotboll en hel del också… Bästa fotbollsminne: När Daniel Tjernström sköt AIK till SM-guld 2009. Lagen i mitt hjärta: Här i Sverige är det Gnaget som gäller, men ute i Europa så klappar hjärtat för Arsenal.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela