Gåtan om Mario Balotelli

Publicerad 2013-01-03 22:20:00 i Spelare och ledare,

Nu har även jag bestämt mig för att ta upp en av fotbollsvärldens största rubrikmakare här på bloggen. Det finns få som kommer upp i samma mängd skriverier som Mario Balotelli lyckats med. Han är återigen i rampljuset efter en intrig med sin tränare Roberto Mancini idag.

Till att börja med har Mario Balotelli länge varit en jättetalang på fotbollsplanen. 2007 värvades han till Inter som 17-åring av en viss Roberto Mancini. Efter att Mancini lämnat Inter så tog José Mourinho över och det uppstod ganska snabbt en konflikt mellan Balotelli och hans nya tränare. Efter flera turer så skrev Balotelli till slut på för Manchester City sommaren 2010, där återförenades han med Roberto Mancini. Han har bland annat varit med och vunnit Premier League i våras men de flesta rubrikerna har inte varit om hans, stundtals, briljanta fotbollstalang.

Mario Balotelli i det italienska landslaget under sommarens EM-slutspel. (Football.ua [CC-BY-SA-3.0)
Förutom en del olämpligt festande, flera röda kort och bråk med olika lagkamrater och motståndare så har Balotelli hunnit med en del annat som inte så många andra kan berätta om. Bland annat har hunnit med att försöka ta sig in på ett italienskt kvinnofängelse med sin bror för att de var nyfikna och ville se hur det såg ut, han har, enligt brittiska tidningar, samlat ihop parkeringsböter för mer än 10 000 dollar och han har kastat dartpilar mot Manchester Citys ungdomsspelare. Men det är inte nog där, han åkte, enligt uppgifter, runt med en kvartsmiljon i framsätet på sin bil när han stoppades av polisen. Polisen frågade varför han hade så mycket pengar, ”för att jag är rik” svarade Balotelli. Sedan har han lyckats krångla en lång stund med en träningsväst. Tydligen behövde han någon som hjälpte honom med att sätta på sig den. Sedan har han hunnit med att sitta och leka med sin Ipad på avbytarbänken och på grund av det så beslutade sig Cesare Prandelli, Italiens förbundskapten, för att inte byta in honom som det var tänkt. Balotelli laddade också upp med att inför Manchester-derbyt hösten 2011, skjuta raketer från sitt badrum så att en handduk började brinna och dagen efter gick han i ut matchen och gjorde två mål. Som målgest drog han upp matchtröjan och visade en t-shirt under där det stog: ”Why always me?”. Jag skulle kunna hålla på ett bra tag till men istället riktar jag in mig på det som inträffade på Citys träning tidigare idag.

Mancini och Balotelli började knuffa på varandra och nu är väl frågan om inte Mancini tröttnat på Balotelli för gott. Tidigare har Mancini bland annat sagt att Balotelli inte kommer spela mer under honom, nu kanske det kan vara sant. Det har också ryktats om att Balotelli ska lämna klubben, men frågan jag ställer mig är om någon är kapabel att bara få ut alla positiva ögonblick på planen av Balotelli. Jag tror inte det. Han har något i sig som gör att han aldrig kommer sluta hitta på både allvarliga och skojsamma hyss. Jag vet inte varför men på något sätt är det bara gåtan om Balotelli. Men säkerligen finns det lag som är villiga att riskera för att få hans fotbollstalang till förfogande. Manchester City och framförallt Mancini har riskerat tillräckligt och de borde ha tröttnat för längesedan.

//Billy Hammer

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Namn: Billy Hammer Ålder: 19 år Bor: Pålsboda Gör: Går i trean på medieprogrammet på Virginska skolan och spelar innebandy i Ekeby IF. Jag ser på fotboll en hel del också… Bästa fotbollsminne: När Daniel Tjernström sköt AIK till SM-guld 2009. Lagen i mitt hjärta: Här i Sverige är det Gnaget som gäller, men ute i Europa så klappar hjärtat för Arsenal.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela