Fifa har fel, det här är världslaget 2012

Publicerad 2013-01-08 19:13:00 i Priser och utmärkelser,

Om jag var nöjd med att Fifa valde Lionel Messi som ballon d’Or vinnare så är jag lika missnöjd med världslaget. Jag skrev tidigare idag om att det är den bäste som ska vinna även om det är tråkigt med samma vinnare flera år i rad. I världslaget är det lite samma sak. Alla spelare spelar i La liga och tio av dem är uppdelade i två klubbar. Men den här gången tycker jag inte ens att de är de bästa i världen och det var tråkigt.

Till att börja med så skulle mitt världslag se ut såhär:

                              Iker Casillas

Sergio Ramos, Vincent Kompany, Thiago Silva, Marcelo

       Xavi Hernández, Andrea Pirlo, Andrés Iniesta

   Lionel Messi, Zlatan Ibrahimovic, Cristiano Ronaldo

Målvaktsposten tycker jag inte är så mycket att saga om. Manuel Neuer kommer förmodligen bli nästa stormålvakt men än så länge har inte presterat på den nivån. Han och Joe Hart kommer nog gå många tuffa kamper för att få den positionen i världslaget. Buffon och Cech är bra men Casillas har helt enkelt varit bättre och det blir ju inte sämre av ett EM-guld.

På högerbacksplatsen har jag ett ganska oväntat val eftersom Ramos numera är mittback mer eller mindre på heltid. Jag anser också att han är bättre som mittback men för mig finns det tre mittbackar som är bättre än den bästa renodlade högerbacken, därför tycker jag att det går utmärkt med Ramos där. Men om nu Fifa absolut måste ha en ”riktig” högerback så hade jag ändå föredragit Philipp Lahm framför Dani Alves. Mest med tanke på om Alves verkligen kan försvara.

Det finns flera bra mittbackar. Sergio Ramos kanske är den bästa men Pique som var med i Fifas världslag tycker jag har haft en lite svagare säsong mycket på grund av skador annars hade han kanske platsat. Nu är jag ändå nöjd med Vincent Kompany och Thiago Silva med tanke på deras starka spel under året som gått. Kompany är en ledare. Han ledde Manchester City till deras första ligatitel på 44 år. Inte minst genom det enda målet i derbyt mot Manchester United i slutskedet av säsongen. Han är en väldigt stabil mittback precis som Thiago Silva. Thiago Silva var tillsammans med Zlatan de överlägset viktigaste kuggarna i Milan. Det visas inte minst den här säsongen när de båda flyttat norrut till Paris medan Milan har haft problem, särskilt inledningsvis. Det är faktiskt genom att peta Thiago Silva som Fifa förvånar mig mest med sitt lag.

Hur kan inte Thiago Silva vara med i Fifas världslag? (By Murilo ferreira silva (Own work) (CC-BY-SA-3.0)

På vänsterbacksplatsen kör jag på Marcelo, precis som Fifa. Den enda anser jag är Jordi Alba. Men han är ung och har bara haft en halv säsong på absolut toppnivå. Efter ett fenomenalt EM-slutspel så har han fortsatt på den inslagna vägen i Barca men det räcker ändå inte mot Marcelo. Jag tycker att Marcelo är ganska komplett som vänsterback. Han kan försvara och göra oväntade saker offensivt. Brasse som han är. Men jag är inte förvånad om jag har Jordi Alba gjuten i laget nästa år.

På mittfältet väljer jag de fenomenala spanjorerna Xavi Hernández och Andrés Iniesta. Det går inte att säga mycket om. De är givna. De är bara de bästa mittfältarna. Sådant oerhört bra tillslag och näst intill fulländad teknik. Däremot är jag skeptisk till Xabi Alonso. Han är en fantastisk spelare men Andrea Pirlo med den säsong han har bakom sig är värd mer. Pirlo är gammal men det är som sagt inte därför jag ger honom platsen utan det är dels för hans spel i EM, där han var magnifik för Italien som inte tagit silver utan honom, dels för hans stora jobb med att sätta Juventus på kartan igen. Han är förmodligen Juventus viktigaste spelare och definitivt det italienska landslagets viktigaste spelare. Det var bara Spanien som lyckades hålla koll på honom.

Det var inte lätt för Xavi och hans mittfältskollegor att hålla kolla på Andrea Pirlo men de lyckades ganska bra ändå. (Football.ua (CC-BY-SA-3.0)

I anfallet har jag såklart Lionel Messi och Cristiano Ronaldo på varsin ytterposition. Det går helt enkelt inte ens att diskutera. Däremot så är den centrala anfallspositionen mer öppen. Jag tycker att Zlatan är värd den platsen. Inte för att han är svensk utan för att jag helt enkelt ser honom som den bästa centrala forwarden. Han är oerhört bra men det är också Falcao och Robin van Persie, som är de som jag ser som utmanare. Jag tycker dock att Zlatan tillför mer till sitt lag än bara mål. De är ungefär lika bra målskyttar allihop men Zlatan kan göra mål på fler sätt plus att han är en bättre framspelare. Jag tycker att han är mer komplett.

Istället för en liga, två lag med fem spelare var och ett lag med en spelare har jag nu fyra olika ligor och fem olika lag. Det är roligare men framförallt så skulle det här laget spöa Fifas lag varje dag i veckan.

Ta chansen och leka manager. Kommentera hur ditt världslag skulle se ut.

//Billy Hammer

Kommentarer

Postat av: Ostbågen

Publicerad 2013-01-09 19:18:31

Iker Casillas
Philipp Lahm, Sergio Ramos, Thiago Silva, Patrice Evra

Xavi, David Silva, Andres Iniesta

Lionel Messi, Ibrahimovic, Ronaldo

Svar: Inte dumt men det är väl Evra och David Silva som jag är lite tveksam till. Fast de har onekligen varit ruggigt bra de också!
Billy Hammer

Postat av: GG

Publicerad 2013-01-25 14:33:15

Casillas
Ramos - Kompany - T.Silva
Xavi - Iniesta
Messi - Zlatan - Ronaldo
Balloteli

Motivering: Varför inte?

Svar: Ser faktiskt spännande ut! Skulle bli mycket mål både framåt och bakåt förmodligen. Dock är skulle jag ju välja någon annan än Balotelli som striker.
Billy Hammer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Namn: Billy Hammer Ålder: 19 år Bor: Pålsboda Gör: Går i trean på medieprogrammet på Virginska skolan och spelar innebandy i Ekeby IF. Jag ser på fotboll en hel del också… Bästa fotbollsminne: När Daniel Tjernström sköt AIK till SM-guld 2009. Lagen i mitt hjärta: Här i Sverige är det Gnaget som gäller, men ute i Europa så klappar hjärtat för Arsenal.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela