Filmningar hör hemma i Hollywood

Publicerad 2012-12-11 17:09:00 i Arsenal, Premier League,

Man kan tycka att fotboll är ett mäktigt skådespel. I alla fall tycker jag det som insatt supporter. Men för det så behöver vi inte se skådespelare på planen. Efter helgens Premier League omgång och debatten om Santi Cazorla, vill jag ha ett slut på filmandet.

Förra veckan spelades den första fotbollsmatchen med målkameror. De användes aldrig men det var ett viktigt steg för fotbollens utveckling. Då slipper alla som sett repriserna sitta och hata en domare för att han missuppfattade en situation  Många hatade nog Mike Jones i lördags, i varje fall West Bromwichs supportrar. Men det var inte för att han missa att bollen var över linjen utan han missade att Steven Reids spark inte träffade Cazorla, men denne föll till marken i smärta ändå. Straff och 1-0 till Arsenal. Jag är själv Arsenalsupporter och visst var jag glad för straffen men det är inte snyggt gjort och det känns lite tråkigare så här i efterhand.

Santi Cazorla är hårt kritiserad efter att ha filmat till sig en straff. (By Ronnie Macdonald (Flickr: Santi Cazorla) (CC-BY-2.0)

Den 20 november gjorde Luiz Adriano i Shakhtar Donetsk ett omdiskuterat mål. Han tog bollen och gjorde mål fast hans lagkamrater egentligen försökte spela tillbaka bollen till motståndarna eftersom de i sin tur, hade spelat ut bollen med flit för att någon var skadad. Med andra ord så bröt han mot fair play. Inte sportsligt gjort. Han fick också en match avstängning av Uefa. Men Santi Cazorlas agerande är inte heller sportsligt. Visserligen är han inte ensam att filma men just nu är det han som hamnat i blåsväder.

Jag håller med förra domaren, Graham Poll, att man måste bestraffa filmare precis som Uefa bestraffade Luiz Adriano. Han tycker att filmare ska få tre matchers avstängning. Jag vet inte om det ska vara så långa avstängningar men det kanske är det som behövs. Jag tycker definitivt att filmare ska bestraffas i efterhand, för hur ska vi annars bli kvitt dem? Det hör hemma på en scen i Hollywood och snälla, gör något så vi slipper se det mer på fotbollsplanen.

//Billy Hammer

Kommentarer

Postat av: Bud

Publicerad 2012-12-13 13:08:18

Utgångsfråga: får man filma i fotboll? Jag utgår från att ditt svar blir nej på den frågan.

Då kvarstår den fråga som jag vill ha svar på från dig: Vill du ha tre matchers avstängning för alla regelbrott?

Exempel: Om det nu är så att Spelare 1 fäller Spelare 2 så att det faktiskt ska bedömas som frispark, då har ju Spelare 1 brutit mot reglerna (precis som det är emot reglerna att filma). Det borde med ditt resonemang rendera en UEFA-avstängning på tre matcher för Spelare 1. Eller, är det under förutsättning att Spelare 1 fäller Spelare 2 genom ett regelbrott utan att det blir frispark som du menar? Dvs. att det är först om man drar fördel av ett egentligt regelbrott som man ska bli avstängd i tre matcher? Eller är det bara vissa regelbrott som ska omfattas av tre-matchers-avstängings-idén? Dvs. en godtycklig bedömning så att vissa regler ska följas men inte andra?

Svar: Utgångsfrågan har du tolkat helt rätt.
Jag är inte säker på att tre matcher är rätt bestraffning. Jag kan tycka att det är lite hårt, men en avstängning på en match tycker jag vore helt rimligt.

Angående exemplet så tycker jag att en spelare som orsakar en helt vanlig frispark där kontakt finns, inte är samma sak som att en spelare filmar till sig fördelar. Jag tycker inte under några omständigheter att spelare ska bli avstängda för "vanliga" frisparkar. Det spelar ingen roll om domaren dömt frispark eller inte. Däremot kan man ju kolla på om det rör sig om en förseelse som skulle inneburit ett rött kort som domaren helt missar, då skulle det vara läge att korrigera det i efterhand. Det regelbrott som ska omfattas av "tre-matchers-avstängings-idén", som jag egentligen vill ha till en match, är filmningar och missade utvisningar. Det kan bli lite godtyckligt men i efterhand så är det, för det mesta, ganska lätt att se om det är en filmning eller inte. Sedan kan man diskutera om alla filmningar ska bestraffas eller bara de som har direkt inverkan på resultatet. Och det har jag inget riktigt bra svar på. För det känns ju som att det borde räknas som osportsligare om det har direkt inverkan på resultatet.
Billy Hammer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Namn: Billy Hammer Ålder: 19 år Bor: Pålsboda Gör: Går i trean på medieprogrammet på Virginska skolan och spelar innebandy i Ekeby IF. Jag ser på fotboll en hel del också… Bästa fotbollsminne: När Daniel Tjernström sköt AIK till SM-guld 2009. Lagen i mitt hjärta: Här i Sverige är det Gnaget som gäller, men ute i Europa så klappar hjärtat för Arsenal.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela